Dagbrott, gruvfrun på Blacksås och Gryttjesbo - nu samlar vi ihop oss (gruva 34 - 38) 170501-170621

Då har jag nu tänkt samla ihop de sista fem gruvor jag tidigare har presenterat på min Facebook så att jag så snart som möjligt kan närma mig nutid och fatt jag därmed får en chans att skriva om det som sker i nutid. Jag har sedan jag slutade redovisa mina gruvbesök på FB för att istället blogga hunnit med fyra gruvor till och tanker är att i eftermiddag ska jag hinna med några till. Och då vill man ju helst redovisa dom så fort det bara går. 
Jag har också funderat på hur jag enklast ska gå till väga för att vara säker på att alla gruvor besöks och den enklaste lösningen är som jag ser det att jag "prickar av" gruva för gruva i respektive kommun. 
170614 Stocksbo bergstäkt tillhandahålls av Vägverket produktion AB och är ett dagbrott där man bryter och krossar granit till väggbyggen. Alla dagbrott är inte med i boken från 2009 som jag använder mig av. Vissa är säkert för nya, andra inte med av någon anledning. 
 170501 "Visst är jag rik men syster min på Blacksås är mycket rikare", sägs gruvfrun i Falun en gång ha sagt. Sant eller ej så har man iallafall inte hittat mer än "gråberg" i detta för övrigt oerhört vackra och magnefika berg med milsvidd utsikt åt öster. Dessa bilder är väl det enda "halvfusket" i min utmaning då de togs fyra veckor innan jag antog min egen utmaning. Å andra sidan har jag besökt detta berg och dess gruvor mer än ett trettiotal gånger så jag låter därmed udda vara jämt. 
I Blacksåsberget letade målmedvetna bönder under slutet av 1800-talet efter koppar. Man fann inte varken koppar eller någon annan form av rikedom. I varphögen hittar man grå till gråröd, ögonförande gnejs där kalifältspatögonen i många fall är flera centimeter stora, dels av pegmatit. Enligt SGU`s undersökning är vissa tunna stråk av bergarten magnetisk men de s.k. inslagen av sulfidmineral är mycket sparsamt. 
Gruvöppningen är 4 * 2 meter stort, vattenfyllt och sägs vara runt 15 meter djupt. 
Det sägs enligt vissa anteckningar också finnas ett betydligt större och djupare schakt på bergets östra sida. Under SGU`s inventering i samband med boken om gruvorna i Gävleborg hittade man aldrig det men det innebär ju inte att det heller inte finns då SGU´s inventeringar till och från känns bristfälliga, om man läser i boken. Det är ofta man skriver att man ej har besökt platsen och därmed ofta förlitat sig på tidigare anteckningar. ENligt Blomberg 1985 ska det "förvunna" schaktet vara 30 meter djupt. 
170618 Kvatten 1 och 2 Barkhyttan, Hofors. I dessa två kalkstensbrott har det brutits marmor. Kvatten 1 är idag en soptipp medan Kvatten två är vattenfylld. För övrigt bor min farbror vid Kvatten 2.
Nästa gruva var lite roligare att besöka. 
170621 Gryttjesberget. 4*4 meter stor i markplanet och cirka 3 meter djup. Här hittar man magnetitmineraliserad grå gnejs. Det man dock var på jakt efter var järn. Troligtvis har man försökt sänka sig ner i berget genom tillmakning. 
Sådär gott folk, då var vi ikapp på de gruvor jag tidigare presenterat på min Facebook. Nästa gång är det dags att börja redovisa de senare gruvorna som jag har besökt. Vilka det är kommer det mer om sen men jag kan säga att jag har varit i både Ramsjö och Los och letat både guld och nickel.